Thursday, January 19, 2012

Menjalinkan Persahabatan

Siapakah kawan?

Kawan ialah orang yang boleh anda harapkan seperti:

• Menemani anda semasa anda keseorangan
• Boleh berkongsi minat dan pengalaman bersama anda
• Sedia membantu agar anda merasa senang dan terhibur
• Sedia bersama menemani anda untuk bergembira di sebarang majlis keramaian
• Bersedia menemani anda untuk aktiviti sosial seperti makan, menonton atau bersantai
• Dapat memberikan sokongan emosi yang diperlukan menjadi pendengar yang baik,
mempunyai rasa simpati, memberi keyakinan, nasihat, cadangan dan sentiasa
memberi galakkan serta mengambil berat tentang diri anda
• Bersedia untuk memberi anda pengetahuan atau peristiwa-peristiwa terkini
• Bersedia membantu anda bila masa sahaja yang diperlukan
• Dapat memberikan perasaan diri anda dipunyai dan diperlukan dalam sesuatu
kumpulan sosial

Bagaimana saya hendak memilih kawan?

Anda mungkin mempunyai alasan tersendiri dalam memilih kawan. Oleh itu pilihlah kawan
berdasarkan alasan anda itu.

Bagaimana cara saya hendak memulakan persahabatan?

• Mulakan perkenalan dan cuba kenali mereka
• Tegur dan beri salam serta perkenalkan diri anda
• Bertanyakan tentang diri mereka (Contoh: datang dari mana, apa kegemaran mereka)
• Dengar penjelasan mereka dengan penuh minat
• Cuba cari sesuatu topik biasa untuk dibualkan atau ajak mereka bermain bersama anda,
Jika kita menunjukkan minat untuk mendekati seseorang, mereka akan rasa diperlukan.
Walau bagaimanapun elakkan meminta informasi yang mungkin agak personal yang mereka
enggan beritahu anda. Hormati keputusan atau tindakan mereka yang enggan memberitahu anda mengenai sesuatu
perkara. Jangan memaksa.

Berkatalah pada diri anda sendiri:

• "Walaupun saya tidak suka disisihkan oleh kawan, saya dapat mengatasinya."
• "Tidak mengapa, saya boleh menjalinkan persahabatan dengan orang lain."
• "Walaupun saya tidak suka apabila merasai seperti tidak diperlukan, memandangkan
saya seorang yang baik, saya pasti akan dapat kawan baru."
• "Saya tidak menyukai sikapnya yang kasar, tetapi itu masalahnya. Saya tidak perlu
hiraukan."
• "Saya dapat mengatasinya walaupun saya tahu sikapnya yang suka mengampu
(bodek)"

No comments: